اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “کوهپیمائی از کرخه تا کبیرکوه” – ۶ الی ۱۲ فروردین ۹۶

گزارش برنامه “کوهپیمائی از کرخه تا کبیرکوه” – ۶ الی ۱۲ فروردین ۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : از کرخه تا کبیر کوه
نوع برنامه : کوهپیمایی
منطقه مربوطه : استانهای لرستان و ایلام
ارتفاع قله : ۲۳۰۰ متر
مختصات قله : N33 01.617 E47 31.481
راهنما :  احسان امین جواهری تلفن : ۰۹۱۳۱۱۸۱۵۶۲ ایمیل : ehsan.22099@gmail.com
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .
موقعیت گیتایی (جغرافیایی):  جنوب استان ایلام منطقه دره شهر و گاومیشان
پوشش گیاهی:  درختان بلوط و بنه
وجه تسمیه ی نام قله: واژه ی لیت در فرهنگ کردی به بینی (دماغ و دماغه )گفته می شود.
بهترین فصل صعود:  اسفند و فروردین

تاریخ اجرای برنامه : ۰۶/۰۱/۹۶ لغایت ۱۲/۰۱/۹۶ مدت اجرای برنامه ( روز ) : ۷ روز
روز شمار برنامه :

روز اول مورخ ۰۶/۰۱/۹۶:

ساعت ۲۲:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۰۶/۰۱/۹۶ طبق برنامه ریزی قبلی همگی اعضای گروه در محل مقرر گرد هم آمدند و پس از بستن کوله پشتی ها برروی باربند و کشیدن چادر روی آنها در ساعت ۲۲:۵۰ به سمت پل دختر حرکت نمودیم.

روز دوم مورخ ۰۷/۰۱/۹۶:

پس از عبور از شهرهای نجف آباد، داران ، الیگودرز ، درود و زاغه در ساعت ۸:۰۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۰۷/۰۱/۹۶ از پل تاریخی شهرستان پل دختر که ۲۷۰ متر طول داشت بازدید کردیم، عده ای دلیل نامگذاری پل را که احتمالا متعلق به دوره ساسانیان است منتسب دانستن آن به نام ایزد بانو آناهیتا می دانند. لازم به یادآوری است که از این پل تنها یک دهانه به طول ۳۰ متر وعرض ۳۰/۱۱ متر برجای مانده است.

سپس از آبشار فصلی آوتاف که در ۲ کیلومتری شمال شهر پل دختر می باشد و از طریق جاده خاکی (حدود ۴۰۰ متر) بر سر راه پل دختر – خرم آباد قابل دسترسی می باشد بازدید کردیم و پس خوردن صبحانه در پایین آبشار به سمت مینی بوس حرکت کردیم.

برنامه بعدی بازدید از تالاب زیبای  گوری بلمک بود که در ساعت ۱۱:۰۰ قدم زنان از مینی بوس به سمت طبیعت زیبای تالاب گوری بلمک حرکت نمودیم و وارد تالاب شدیم. در ساعت ۱۲:۱۵ به مینی بوس برگشتیم و به سمت مقصد بعدی که تالاب لفانه یا لفونه بود حرکت کردیم.ساعت ۱۲:۳۰ به حوالی تالاب لفانه رسیدیم و بعد از ۲۰ دقیقه پیاده روی به تالاب ها رسیدیم و قرار براین شد تا ضمن بازدید از تالاب ها در محلی برای صرف ناهار و استراحت کردن توقف داشته باشیم. در مسیر برگشت از تالاب پل دختر نیز بازدید کردیم که اهالی آن دیار در حال انجام سنگ بازی بودند و ما برای مدتی مشغول دیدن بازی آن ها شدیم.

ساعت۱۷:۳۰ از حوالی تالاب پل دختر به سمت روستای گرزلنگر حرکت نمودیم و درساعت ۱۹:۰۰ به روستای گرزلنگر رسیدیم که با استقبال گرم خانواده آقای حیدری مواجه شدیم و برادر آقای حیدری با ساز محلی از ما استقبال کرد.
سپس آقای حیدری ما را به خوردن چایی آتیشی دعوت کرد و برای شام و طبق نظر اعضای گروه با پلو کنگر و چلومرغ همراه با دوغ و ماست محلی از ما پذیرایی کردند.

خانه محلی آقای حیدری در روستای گرزلنگر از توابع دره شهر با عنوان اقامتگاه محلی میر نوروز مکان مناسبی برای اقامت خانواده ها و افراد طبیعت گرد و کوهنوردان است. آبشار گزهر ، آبشارهای زیبای هفت آسیاب ، هزار دره و دوقله فیلمان و لیت انار از قلل کبیرکوه ، رودخانه کرخه ،جنگل های بلوط و … از جمله زیبایی های منطقه است.
علاوه بر اینکه محل خواب و استراحت و سرویس بهداشتی مناسب وجود دارد، میتوانید از غذاهای محلی که همسر آقای حیدری میپزد نیز استفاده کنید. کره و تخم مرغ محلی، نان ساجی و دوغ و غذاهای محلی مثل آش دوغ ، کشک کینه ، شیربرنج ، چزنک روغن در کنار موسیقی زنده محلی آواز لری، تلفن ایشان ۰۹۱۸۹۸۹۳۷۲۱ می باشد.

روز سوم مورخ ۰۸/۰۱/۹۶:

ساعت ۷:۰۰ پس از خوردن صبحانه و آماده کردن کوله پشتی سبک برای بازدید از آبشار گزهر حر کت نمودیم در مسیر آبشار سنگی را مشاهده کردیم که به صورت عجیبی بر روی سنگ خیلی کوچکی معلق مانده بود! حوالی ساعت ۹:۰۰ به آبشار گزهر رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه در امتداد مسیر به سمت جلوتر حرکت کردیم. در ساعت ۹:۴۵ به ارتفاع ۱۲۱۵ متری از سطح دریا رسیدیم که گروهی از همنوردان به استراحت پرداختند و تعدادی برای دیدن آبشارهای پیش رو، به جلو حرکت نمودند.

در ساعت ۱۰:۲۰ مسیر حرکت را به سمت روستا برگشتیم و در ساعت ۱۲:۳۰ به خانه ی آقای حیدری رسیدیم، پس از خوردن نهار که چلو کباب برگی بود که صبح سفارش داده بودیم به استارحت پرداختیم و آقای حیدری از دلیل نامگذاری روستا برایمان صحبت کرد و علت آن را مربوط به جنگی که در سالیان گذشته با گرز صورت پذیرفته و جنگجویان چادرهایشان را با لنگر به زمین نصب کرده اند می دانست. وی همچنین خاطر نشان کرد بیشترین ریزش کوه بر روی کره زمین متعلق به این منطقه است که ثبت ملی شده است.

ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر به سمت هزار دره حرکت کردیم و حدود ۱۴ کیلومتر پیاده روی در کنار مسیر آب انجام دادیم و  در ساعت ۱۹:۳۰ به محل اقامت در روستا برگشتیم. پس از خوردن شام بین اعضای گروه گفتگویی در خصوص صحیح بودن یا نبودن خراب کردن لانه شکارچیان توسط یکی از اعضای گروه گفتگویی صورت پذیرفت.

روز چهارم مورخ ۰۹/۰۱/۹۶:

با وجود خستگی زیاد در بدن اعضای گروه قرار بر این شد ساعت ۷:۰۰ از روستای گرز لنگر به سمت روستای مهتابی حرکت کنیم اما زمانی که در ساعت ۵:۳۰ از خواب بیدار شدیم باران شدیدی در حال باریدن بود و در نهایت با تصمیم گیری سرپرست گروه ساعت حرکت را به ۱۰:۰۰ صبح تغییر دادیم.

ساعت ۷:۳۰ از خواب بیدار شدیم و پس از آماده کردن وسایل و خوردن صبحانه به سمت روستای مهتابی حرکت کردیم. به دلیل زیبایی منطقه قسمتی از مسیر را که سراشیبی تندی داشت تا رودخانه کرخه پیاده روی کردیم و از مناظر چشم نواز طبیعت مشغول عکاسی شدیم و سپس سوار مینی بوس شدیم و به سمت روستای مهتابی حرکت کردیم.

در روستای مهتابی هیچ مغازه ای حتی برای فروش نان وجود نداشت! پس مجبور شدیم لیستی از اقلام مورد نیاز تهیه کنیم و یک نفر از اعضای گروه را برای تهیه آن ها با مینی بوس به روستای مجاور بفرستیم.

در ساعت ۱۲:۰۰ ظهر از روستا به سمت آبشار هفت آسیاب حرکت نمودیم و پس از استراحتی کوتاه در کنار تالاب مجاور مسیر پاکوب به محل برقراری کمپ رسیدیم و چادرها را برقرار کردیم و شروع به آماده کردن نهار و خوردن آن نمودیم.

روز پنجم مورخ ۱۰/۰۱/۹۶:

روز پنجشنبه طبق تصمیم گیری نهایی سرپرست گروه ۹ نفر از اعضای گروه به سمت قله لیت انار (یکی از قلل کبیرکوه) حرکت کردیم و سایر اعضای گروه در محل کمپ باقی مانند و مشغول بازی و آب تنی شدند.
طبق برنامه ریزی قبلی، گروه ۹ نفره در ساعت ۶:۳۰ از محل کمپ به سمت قله لیت انار حرکت کرد و پس از عبور مناطق بکر و زیبای منطقه در ساعت ۸:۱۰ برای خوردن صبحانه در ارتفاع ۱۲۱۰ متری توقف می کنیم، پس از خوردن صبحانه به مسیر خود ادامه می دهیم و شیب های تندی را که در مسیر قرار دارد ، یکی پس از دیگری پشت سر میگذاریم و در ساعت ۱۰:۴۰به ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا می رسیم که اکثر مسیر حرکت را طی نموده ایم.

در ساعت ۱۱:۲۵ پس از عبور از میان درختان خشک شده در ارتفاع ۲۱۰۰ متری استراحت می کنیم و پس از طی مسیر در ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه به ارتفاع ۲۱۸۰ متری از قله می رسیم که برای رسیدن به قله دو مسیر پیش رویمان می باشد، مسیر اول سنگنوردی بر روی دیواره روبرویمان می باشد و مسیر دوم دور زدن کوه و رسیدن به شیب پشت آن برای صعود می باشد که با رأی گیری از اعضای تیم،  صعود به قله منتفی می شود و پس از گرفتن عکس ، به سمت کمپ حرکت می کنیم.

در ساعت ۱۷:۲۰ به کمپ مجاور آبشار هفت آسیاب رسیدیم و مشغول استراحت شدیم و برای شب مشغول جمع کردن هیزم و اسباب چایی آتیشی شدیم. با تاریک شدن هوا همگی دور آتش جمع شدیم و شروع به خواندن آواز کردیم و در ساعت ۱:۳۰ بامداد برای خواب به چادرهایمان رفتیم!

روز ششم مورخ ۱۱/۰۱/۹۶:

صبح روز جمعه مشغول اکتشاف در دره های پایین کمپ محل اقامت شدیم و ادامه مسیر آب را طی نمودیم سپس از آبشارهای فصلی  موجود در مسیر بازدید نمودیم و در کنار آن ها عکاسی و استراحت نمودیم. پس از آن مسیر رفت را به مقصد محل کمپ برگشتیم و در مسیر برگشت گله ای از گوسفندان را دیدیم، یکی از اعضای گروه از چوپان گله، برای عکاسی با گوسفندی اجازه گرفت و چوپان گفت: اگر توانستید آن را بگیرید مشکلی ندارد و در این لحظه شهراد با جهشی پلنگ وار موفق به گرفتن یکی از بره ها شد و بقیه تیم مشغول عکاسی با آن شدند.
در ساعت ۱۳:۳۰ و در مسیر برگشت نیمی از گروه برای اکتشاف دره ها از تیم جدا شدند و سایرین به سمت کمپ حرکت نمودند، تیم اکتشافی پس از صعود از دره های عقب تر از محل کمپ و دیدن طبیعت بکر اطراف کمپ در ساعت ۱۵:۰۰ به کمپ رسیدند.

پس از خوردن نهار و کمی استراحت کردن قرار بر این شد تا آخرین گروه از نفرات از آبشار هفت آسیاب بازدید نمایند که با هماهنگی با سرپرست در ساعت ۱۷:۲۰ به سمت آبشار حرکت نمودند و در ساعت ۱۹:۰۰ و پس از بازدید از آبشار هفت آسیاب به محل کمپ رسیدند و قرار بر این شد تا ساعت ۲۴:۰۰ آن شب بیدار ماندن در کنار آتش مجاز باشد ولی با توجه پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر اعلام بارندگی و پس از بارش باران همگی در ساعات اولیه شب به چادرهایمان رفتیم!

روز هفتم مورخ ۱۲/۰۱/۹۶:

روز یکشنبه  در ساعت ۷:۰۰ و پس از جمع کردن چادرها و انجام حرکات کششی به سمت روستای مهتابی حرکت نمودیم . برای خوردن نهار از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۱۵ در رستورات تشریفات شهر پل دختر که غذای خوبی را تحویل مشتریانش می داد استفاده کردیم. در مسیر برگشت و در ساعت ۱۳:۰۰ از آبشار افرینه بازدید کردیم و در ساعت ۱۳:۳۰ همگی در حال خوردن یخ در بهشت وارد مینی بوس شدیم. آبشار افرینه آخرین محلی بود که از آن بازدید کردیم و در ساعت ۲۱:۳۰ به شهر اصفهان رسیدیم