اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “کوهپیمائی طالقان به سه هزار و بازدید از آثار تاریخی الموت و قزوین” – ۱ الی ۶ تیر ۱۳۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : “کوهپیمایی طالقان به سه هزار و بازدید از آثار تاریخی الموت و قزوین”
نوع برنامه : کوهپیمایی سنگین
منطقه مربوطه : طالقان در استان البرز و دره سه هزار در تنکابن مازندران، الموت در استان قزوین
ارتفاع منطقه : حداکثر ۴۰۰۰ متر در گردنه دره سه هزار
مختصات منطقه : برای تهیه فایل gps   با روابط عمومی گروه اسپادانا تماس حاصل نمایید.
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : ندارد
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): برای تهیه فایل gps با روابط عمومی گروه اسپادانا تماس حاصل نمایید.
جاذبه ها و آثار باستانی منطقه: آبگرم طبیعی سه هزار، دیدنی های دره الموت شامل: روستای گازرخان و قلعه الموت،
پوشش گیاهی: استپ کوهستانی
وجه تسمیه ی نام منطقه: در قدیم رودخانه را هراز می‌گفتند چون منطقه دوهزار دارای دو رودخانه است یکی از سمت نوشا سرازیر می‌شود و دیگری از سمت قله سیالان و عسل (اسل) محله که در قریه کلیشم به همدیگر می‌پیوندند. همینطور منطقه سه هزار دارای سه رود اصلی شلف رود، گرمارود و مران رود است که به آن سه هراز می‌گفتند. با گذشت زمان با جابه‌جا شدن نقطه، هراز به هزار تبدیل شده است.
بهترین فصل پیمایش: خردادماه تا پایان تابستان (به ویژه تیرماه)
۲ – اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه :

سرپرست: محمد نوری زاده
دستیار و مشاور سرپرست :حسن مرشدی
مسئول ثبت نام و امور مالی: مینا باز شوشتری زاده
ناوبری: محسن مظاهری (روز اول)، عباس نریمانی (روز دوم)، سارا جوادی (روز سوم)
پشتیبان : شکوه جعفری
۴   شرح پیمایش :
تاریخ اجرای برنامه : ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ – ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
مدت اجرای برنامه ( روز ) :۴ روز
روز شمار برنامه: ساعت ۲۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱ تیرماه از اصفهان به سمت طالقان حرکت کردیم. ساعت ۸ صبح جمعه به روستای پراچان در ارتفاع ۲۲۰۰متر رسیدیم. ساعت ۸:۴۰ شروع به حرکت کردیم. ساعت ۹:۳۰ به اولین چشمه در ارتفاع ۲۴۷۰ متری رسیدیم، در این مکان ۱۰ دقیقه توقف داشتیم. پس از ۱:۱۰ حرکت، در ارتفاع ۲۶۰۰ متری به چشمه دیگری رسیدیم. بعد از گذر از این چشمه در مسیر پیمایش در ارتفاع ۲۷۵۰ با عشایر دیدار داشتیم. بالاخره در ساعت ۲:۳۰ ظهر به محل زیبای سنگ دروازه در ارتفاع ۳۰۸۰ متری رسیدیم و حدود ۴۵ دقیقه برای صرف نهار در این مکان توقف داشتیم. ساعت ۶ عصر در محل زیبای گوسفندسرای دومچه در ارتفاع ۳۴۰۰ متری کمپ زدیم و نخستین شب را در این مکان زیبا و سرد به صبح رساندیم. صبح روز شنبه ساعت ۶:۳۰ محل کمپ را ترک کردیم. پس از گذر از چند یخچال و چالش های آن، ساعت ۱:۳۰ تیم توانست به محل گردنه در ارتفاع ۴۰۰۰ متر برسد. پس از کمی استراحت و بهره مندی از چشم انداز زیبای منطقه اولین گام ها را برای مرحله ی سخت کاهش ارتفاع برداشتیم. ساعت ۲:۰۰ به ارتفاع ۳۷۴۰ متر رسیدیم و به مدت ۴۰ دقیقه برای صرف نهارتوقف داشتیم. پس از آن به سمت محل کمپ شب دوم که در نزدیکی آب گرم سه هزار قرار داشت حرکت کردیم. در آخر ساعت ۹ شب به محل آب گرم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری رسیدیم. تن های خسته را به آبگرم سپردیم و شب راحتی را تا صبح گذراندیم. صبح روز یکشنبه ساعت ۸:۰۰ محل کمپ را ترک کردیم. در بین راه در کافه ی استراحت کردیم و نهایتا ساعت ۱۲:۰۰ وارد روستای درجان در ارتفاع ۲۰۰۰ متر شدیم که مینی بوس منتظر ما بود. با ماشین به سمت قلعه ی حسن صباح حرکت کردیم. در بین راه در گردنه سلمبار و پیچ بن توقفی برای دیدار از کوه های منطقه و علم کوه داشتیم. در مسیر، در روستای گازرخان برای نهار توقف داشتیم و سپس از قلعه حسن صباح دیدن کردیم. عصر یکشنبه به سمت قزوین حرکت کردیم و ساعت ۱۲ شب به محل کمپ در این شهر رسیدیم. صبح روز دوشنبه ساعت ۸:۳۰ به اولین مکان دیدنی شهر، موزه ی قجر رفتیم و پس از آن از دولت خانه صفوی و کاخ چهلستون قزوین بازدید کردیم. نهار را در یکی از رستوران های قزوین خوردیم و بعد از نهار به ترتیب از حسینیه امینی ها، مسجد جامع، آب انبار سردار و کلیسای کانتور دیدن کردیم. عصر دوشنبه راهی اصفهان شدیم و ساعت ۴ صبح سه شنبه در محل پل بزرگمهر همنوردان را بدرود گفته و به خانه بازگشتیم.
منطقهء برنامه :

مبدا: استان البرز، شهرستان طالقان، بخش بالا طالقان، دهستان جوستان، روستای پراچان

مقصد: استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، دهستان سه هزار، روستای درجان

سطح برنامه : نیمه سنگین سطح فنی برنامه : غیرفنی
فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) :تجهیزات کامل کوهپیمایی، کیسه خواب بهاره، چادر دوپوش، کلنگ، کرامپون شش شاخه یا پاشنه ۴ شاخه
ترابری:
مسافت از شهر مبدا تا مقصد (بر حسب کیلومتر) : ۶۰۰ ۶۳۰
مدت زمان رسیدن به مقصد: ۱۰ ساعت ۱۵ ساعت
اطلاعات مسیر:
مشخصات مسیر: دارای پاکوب در بیشتر نقاط، شامل عبور از باقیمانده یخچال ها و برفچال ها در ارتفاعات بالای ۳۵۰۰ متر
مدت زمان پیمایش شده: حدود ۳۰ ساعت در ۳ روز نوع مسیر: پاکوب مشخص دارد
تعداد چشمه های موجود در مسیر: حدود ۱۰ عدد
نوع شب مانی: چادر گنجایش محل شب مانی (فرد): ۱۰ تخته چادر حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر
دسترسی به آب در شب مانی: دارد- در فاصله نزدیک نوع دسترسی به آب در شب مانی: چشمه
وضعیت آب و هوا: آفتابی وضعیت دمای هوا: معتدل
خطرات (بهمن ،مسیر ریزشی و..) : در زمستان و ابتدای بهار خطر ریزش بهمن است.
پشتیبانی تلفن همراه : بسیار محدود
محل های مناسب برای شب مانی: گوسفندسرای دومچه (شب اول) – چند نقطه در دره سه هزار و به ویژه آبگرم سه هزار
ایمنی منطقه:  مورد نا ایمن مشاهده نشد.
اولین مرکز درمانی منطقه: تنکابن و طالقان
نکته ویژه در مورد نگارش گزارش برنامه:

یک تیم کوهنوردی به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب (کلنگ و کرامپون) نتوانسته بودند در صبح هنگام از برفچال های یخ زده عبور کنند و مجبور به بازگشت شدند.

آدرس دانلود فایل مسیر یا مسیر های پیمایش( GPS): با روابط عمومی گروه تماس گرفته شود.

نمای گوگل ارث مسیر پیمایش شده

تهیه گزارش: محمد نوری زاده

نوع دستگاه: GARMIN GPSMAP 62S
بیضوی مبنا: WGS84

زمان و مبدا شروع: ۱۳۹۶٫۰۴٫۰۲  ساعت ۰۹:۱۵:۴۱ صبح – استان البرز، شهرستان طالقان، بخش بالا طالقان، دهستان جوستان، روستای پراچان

زمان و مقصد پایان: ۱۳۹۶٫۰۴٫۰۴  ساعت: ۱۱:۳۰:۵۰ صبح – استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، دهستان سه هزار، روستای درجان