اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه کوهپیمائی “سوها به لمیر” – ۱۱ الی ۱۵ خرداد ۹۶

گزارش برنامه کوهپیمائی “سوها به لمیر” – ۱۱ الی ۱۵ خرداد ۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : سوها به لمیر
نوع برنامه : کوهپیمایی
منطقه مربوطه : شمال شرقی شهر نمین از استان اردبیل برای روز اول برنامه و ارتفاعات شرق روستای ویزنه از توابع بخش حویق شهرستان تالش از استان گیلان برای روزهای دوم وسوم برنامه
ارتفاع منطقه : ارتفاع ۱۵۰۰ متر برای پیمایش روز اول و  ارتفاع ۱۸۰۰ متر برای شروع پیمایش روز دوم و سوم
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : دوچرخه کوهستان – اسکی
جاذبه ها و آثار باستانی منطقه: دشت بابونه و جنگل های فندوقلو به همراه آبشارهای روی رودخانه لمیر
پوشش گیاهی:  دشت های گل و درختان فندوق منطقه فندوقلو به همراه جنگلهای انبوه منطقه ویزنه
وجه تسمیه ی نام منطقه:لمیر واژه ای است برگرفته از زبان زرتشت در عهد باستان از نام المیرا (قوم بزرگ)که از خدایان زرتشتیان می باشد و در گذر زمان ابتدا به المیر و بعدها بهلمیر تغییر یافت
بهترین فصل پیمایش: اردیبهشت و خرداد

۴شرح پیمایش :
تاریخ اجرای برنامه :۱۱/۰۳/۱۳۹۶ مدت اجرای برنامه ( روز ) :۵ روز
روز شمار برنامه :

۱۱/۰۳/۱۳۹۶ : طبق برنامه قبلی راس ساعت ۴:۳۰ عصر،  همنوردان در میدان بزرگمهر اصفهان حضور داشتند و مهیای سفر؛ ولی به علت تاخیر یک و نیم ساعت راننده مینی بوس شروع حرکت با تاخیر همراه بود .

راس ساعت ۶ حرکت خود را از اصفهان و از مسیر دلیجان _ ساوه_قزوین  شروع نمودیم و پس از خوردن شامی مختصر داخل مینیبوس شبی نه چندان راحت را به صبح رساندیم.

روز اول ۱۲/۰۳/۱۳۹۶ : پس از عبور از آستارا و دیدن مناظر زیبای گردن حیران  قبل از تونل نمین با مینیبوس خداحافظی کردیم و پیمایش خود را در ساعت ۱۱ ظهر شروع کردیم . با هماهنگی انجام شده با مرزبانی منطقه مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دادیم .

در طول مسیر دشت های گل و مه ای رقیق همراه ما بود تا زیبایی را در هر لحظه یادآور باشد .

پس از طی ۹ کیلوتر و  صرف ۵ ساعت زمان ( که بیشتر به عکاسی گذشت ) به پیست اسکی فندوقلو ، جایی که مینیبوس منتظر ما بود رسیدیم . سپس سوار بر مینیبوس از مسیر آرپاتپه_کله سر_آبی بیگلو ، به روستای سوها و سپس دریاچه سوها رسیدیم . قابل ذکر است که مسیر ۶ کیلومتری روستای سوها تا دریاچه سوها جاده خاکی با دست انداز میباشد .( کل مسیر حدود ۲ ساعت مینیبوس سواری )

دمای هوا در دریاچه سوها در این فصل بسیار دلپذیر و خنک است و تپه های پراکنده گل در اطراف این دریاچه زیبایی آن را دوچندان میکند.باید توجه داشت که چشمه قابل قبولی اطراف دریاچه  یافت نشد .

پس از برپایی کمپ و استفاده از جمع صمیمی دوستان همراه شب مطلوبی را به صبح پیوند دادیم .

روز دوم ۱۳/۰۳/۱۳۹۶ : صبح هنگام همزمان با طلوع خورشید کمپ را جمع کرده و پس از پاکسازی محیط به راه افتادیم . منظره طلوع خورشید روی دریای خزر از تپه بالای دریاچه یکی از زیبا ترین طلوع هایی بود که تا به حال دیده بودیم .پس از صرف صبحانه حرکت خود را به سمت جنوب شرقی و رو به پایین شروع کردیم . یعنی از ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متر به سمت صفر .

منظره دریا و دره های منطقه ویزنه از یک طرف و کوه های منطقه سقزچی و دره داش بلاغی از طرف دیگر مشایعت کننده ما تا انتهای مسیر این روز بود . در مسیر حرکت بوته های توتفرنگی جنگلی پزیرای ما تا روستای گروف بود .در نهایت پس از رسیدن به روستای گروف ( حدود ساعت ۶ عصر ) و طی مسیر حدود ۱۳ کیلومتر کمپ روز دوم را برپا کردیم .

روستای گروف از توابع ویزنه حساب می شود و طبق گفته ساکنین منطقه حدود ۱۱ خانوار در این روستا زندگی میکنند . همسایگان این روستا روستای مسکین در بالا دست رودخانه و روستای بالاجی در پایین دست رودخانه می باشد . مردم این روستا بسیار مهمان نواز بوده و به زبان شیرین آذری صحبت می کنند . این روستا دارای چشمه های آب مناسب نوشیدن است.

پس از گردش در روستا و گذراندن یک شب خوب کنار دوستان خواب خوبی را در زیر درختان گردوی روستا به صبح وصله زدیم .

روز سوم ۱۴/۰۳/۱۳۹۶ :  صبح با صدای بلبل های روستا بیدار شدیم و پس از جمع کردن کمپ و پاکسازی محیط توسط مسئول محیط زیست خوبمان حدود ساعت ۷ حرکت خود را در مسیر رودخانه لمیر شروع کردیم . مسیر کنار رودخانه با وجود کم آبی ، زیبایی خاص خود را داشت . حوضچه های این رودخانه محل های مناسبی برای آبتنی را فراهم می کند .

پس از عبور از یک پل فلزی حوالی ساعت ۲:۳۰  به روستای درزگری رسیدیم . جایی که مینیبوس منتظر ما بود .

پس از خوردن نهار و استراحتی مناسب حدود ساعت ۵ عصر  حرکت خود را به سمت قزوین شروع کردیم .

کمپ امروز ما در پارک ملت قزوین بود .

۱۵/۰۳/۱۳۹۶ : امروز روز رفتن بود . صبح پس از خوردن صبحانه از قزوین به سمت اصفهان راهی شدیم . حدود ساعت ۷ عصر به اصفهان رسیدیم و این سفر هم به پایان رسید .

منطقهء برنامه : شمال شرقی شهر نمین از استان اردبیل برای روز اول برنامه و ارتفاعات شرق روستای ویزنه از توابع بخش حویق شهرستان تالش از استان گیلان برای روزهای دوم وسوم برنامه
سطح برنامه : کوهپیمایی سبک سطح فنی برنامه : غیرفنی
ترابری
مشخصات مسیر رفت مسیر برگشت
شهر اصلی: اصفهان – دلیجان- ساوه – قزوین – رشت – آستارا – به سمت اردبیل تالش- رشت- قزوین-ساوه- دلیجان – اصفهان
وسیله نقلیه از شهر مبدا تا نزدیکترین شهر اصلی: مینی بوس مینی بوس

و بهدیگران هم توصیه اش می کنم برای رفتن و دیدن و پیمایش
    سپاس سرپرست خوب
    حسن آقای مرشدی
    و یاری کنندگانش ( که همیاری در این برنامه هم از بهترین ها بود )