اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه پیمایش “تنگه کبوتری” – ۱۶ تیرماه ۱۳۹۶

گزارش برنامه پیمایش “تنگه کبوتری” – ۱۶ تیرماه ۱۳۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : تنگ کبوتری
نوع برنامه : کوهپیمایی
منطقه مربوطه : یاسوج
ارتفاع منطقه :۲۰۰۰ متر از سطح دریا
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): ۳۰ درجه و۴۲دقیقه عرض شمالی و۵۱ درجه و۳۳دقیقه طول شرقی ازنصف النهارگرینویچ
پوشش گیاهی: تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه

تاریخ اجرای برنامه : ۱۶/۰۴/۱۳۹۶ مدت اجرای برنامه( روز ): یک و نیم روزه
روز شمار برنامه :

پنجشنبه ۱۵/۰۴/۱۳۹۶

طبق هماهنگی قبلی ساعت ۳ روبروی پارک گلها افراد گروه حاضر شدن و پس از چیدن کوله­ها در باربند مینی بوس در ۳:۳۰ دقیقه حرکت را آغاز نمودیم. ساعت ۳:۵۰ دقیقه روبروی سپاهان شهر یکی از افراد گروه به ما اضافه شدن و ساعت ۴ هم آقای سطانی فر که روبروی بهارستان به ما پیوستن و حرکت به سمت بروجن را از سمت سه راهی مبارکه-جاده مبارکه استارت زدیم. ساعت ۱۷:۳۰ به میدان اصلی شهر بروجن رسیدیم.

ساعت ۱۷:۴۰ دقیقه برای زدن گازوئیل و سرویس بهداشتی و خرید تنقلات ایستادیم.

ساعت ۱۸:۰۰ میوه­های سر جاده ما را مجبور به خرید میوه و خوردن دور همی در مینی بوس کرد.

ساعت ۲۰:۴۰  پلیس راه اصفهان – یاسوج توقف کردیم تا آقای راننده ساعت بزنند و دوباره به راه ادامه دادیم.

ساعت ۲۱:۲۰ دقیقه در شهر یاسوج برای خرید توقف کردیم.

ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه به محل کمپ (امامزاده شاه حسن) رسیدیم.

ساعت ۲۴:۰۰ سرپرست اعلام خاموشی نمودن تا برای فردا سرحال باشیم چون باید ساعت ۶:۰۰ بیدار میشدیم طبق برنامه اعلام شده توسط سرپرست، ولی بعضی از بچه­ها سخت بودن براشون دل کندن از هوای تمیز و آسمون قشنگ و کنار آتش و چای آتیشی و … تا ساعت ۱:۰۰ بامداد به صحبت و نوشیدن چایی مشغول بودن.

جمعه ۱۶/۰۴/۱۳۹۶

ساعت ۶:۰۰ بیدار باش بود و راس ساعت ۷:۲۰ همه سوار بر مینی بوس آماده حرکت به سمت تنگ کبوتری شدند.

ساعت ۷:۲۵ به تنگ مهریان که یک کیومتر با امامزاده فاصله داشت رسیدیم.و بچه ها به مدت بیست دقیقه به گرم کردن و تقسیم وظایف توسط سرپرست و گرفتن عکس یادگاری پرداختند.

برای رسیدن به تنگ کبوتری اول باید از تنگه مهریان می گذشتیم تا در ادامه به تنگ کبوتری برسیم.

ساعت ۷:۵۵ استارت حرکت از ابتدای تنگ مهریان را زدیم.

عبور از تنگ مستلزم چندین بار عبور از آب نهر بود چرا که با چند متر پباده روی در هر سوی نهر، مسیر پیاده روی به صخره­های مجاور نهر منتهی شده و ناگزیر به انتخاب سوی دیگر نهر برای پیاده روی بودیم. عبور از رودخانه که گاهی ارتفاع آب تا حدود یک متر هم می رسید و همه مجبور به گذشتن از آب و در کنارش شیطونی و آب بازی بودند. در بعضی مواقع احتیاج به حمایت دیده می شد.که خوشبختانه مسیول فنی با طناب انفرادی که همراه داشتن به حمایت بچه ها پرداختن.

ساعت ۹:۵۰ دقیقه به ابتدای تنگ کبوتری رسیدیم و مسیر را به مدت یک ساعت ادامه دادیم تا با زیبایی های مسیر بیشتر اشنا بشیم.

ساعت ۱۲:۰۰ سرپرست به بچه ها استراحت دادند و با صدای امیرحسین خان و همراهی بچه ها با ایشان فضای دلنشینی برای استتراحت فراهم شد. بعد از استراحت نیم ساعته سرپرست تصمیم گرفتن همان مسیر رفت را برگردیم.

ساعت ۱۲:۲۵ دقیقه با دستور سرپرست همه شروع به بازگشت به تنگ مهریان نمودیم و در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه برای صرف ناهار به مدت یک ساعت استراحت نمودیم و دوباره شروع به حرکت به سمت مینی بوس کردیم و ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه کنار اتوبوس بودیم و بچه ها با تعویض لباس سوار بر مینی بوس به سمت امامزاده حرکت کردیم.

ساعت ۱۷:۱۰ به سمت اصفهان حرکت کردیم.

ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه در پارک بروجن هندوانه را صرف کردیم و حدودا نیم ساعت استراحت کردیم و دوباره ادامه مسیر به سمت اصفهان.

ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به باغ گلها رسیدیم و بدین ترتیب سفر ما به پایان رسید.

تنگه مهریان در زمستان هم محل رفت ‌و آمد علاقه‌مندان به اسکی است. آب خروجی از تنگ مهریان با آب دیگری ک از دشت مارپیت جاری میشود یکی شده و سپس ب رودخانه بشار و بعد ب خرسان و سپس ب کارون می پیوندد..

منطقهء برنامه :یاسوج
سطح برنامه :متوسط سطح فنی برنامه : غیرفنی
فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) : طناب انفرادی، کفش پیمایش مناسب برای عبور از تنگه،لباس اضافه، کوله پشتی یک روزه، آب بندی وسای داخل کوله
ترابری
مدت زمان پیمایش شده:۸ ساعت نوع مسیر: پاکوب مشخص دارد
تعداد چشمه های موجود در مسیر:دو چشمه زلال
نوع شب مانی: مسجد / امامزاده گنجایش محل شب مانی (فرد):۱۰۰ نفر
دسترسی به آب در شب مانی: دارد- در فاصله نزدیک نوع دسترسی به آب در شب مانی: آب لوله کشی
وضعیت آب و هوا: آفتابی وضعیت دمای هوا: گرم
خطرات (بهمن ،مسیر ریزشی و..) :لغزش در مسیر عبور از رودخانه
محل های مناسب برای شب مانی:امامزاده حسن در یک کیلومتری تنگه
ایمنی منطقه:خوب
نکته ویژه در مورد نگارش گزارش برنامه: این منطقه در زمستان شاهد تشکیل یخی بزرگ برروی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن است که این توده یخ روز شصتم زمستان شکسته شده و روز هفتادم (حدود دهم اسفندماه) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فروریخته و مژده بهار می‌دهد.