اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “پیر چک چک” – ۳۰ فروردین الی ۱ اردیبهشت ۹۶

گزارش برنامه “پیر چک چک” – ۳۰ فروردین الی ۱ اردیبهشت ۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : پیر چک چک
نوع برنامه : ایرانگردی
منطقه مربوطه : یزد
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .
جاذبه ها و آثار باستانی منطقه:مقبره پیر چک چک-گوردخمه-باغ دولت آباد-مسجد جامع-میدان امیر چخماق-میدان و موزه مارکار-موزه آب-آتشکده زرتشتیان-خانه لاری ها=زندان اسکندر-بقعه ۱۲ امام
وجه تسمیه ی نام منطقه:  پیر سبز

عکاس :مریم حسینی-امیرحسین کرباسی-محمد علیخاصی
۴شرح پیمایش :
تاریخ اجرای برنامه :۳۰/۱/۹۶ – ۱/۲/۹۶ مدت اجرای برنامه ( روز ) :۵/۲ روز
“پس بیاییم از کسانی شویم که این زندگانی را تازه می کنند و جهان را نو می سازند..زرتشت”

روز شمار برنامه : طبق روزشمار برنامه عصر روز چهارشنبه, ۳۰ فروردین راس ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه از محل قرار(خیابان مشتاق) با مینی بوس آقای حیدری به سمت یزد حرکت کردیم.حدود ۴ ساعت توی مسیر بودیم که به مرور خاطرات برنامه های قبلی و صرف شام گذشت.ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به پیر چک چک واقع در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان رسیدیم.شب خنکی را در آنجا داشتیم.

پنجشنبه۳۱ فروردین:

طبق برنامه ساعت ۸ صبح بعد از پیمایش ۴۵ دقیقه ای بهچشمه ای معروف به باغ گلزار رسیدیم و صبحانه را آنجا صرف کردیم.قابل ذکر است که چشمه در این فصل آب چندانی ندارد.بعد از آن از مقبره پیر چک چک(پیر سبز)که یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است و قطرات آب به صورت قطره قطره از سقف میچکد,بازدید کردیم که تا ساعت ۱۱ طول کشید و بعد از آن به سمت یزد رفتیم.ساعت ۱۳ به یزد رسیدیم و به محل اسکانی که سرپرست برای شبمانی در نظر گرفته بود رفته و نهار را میل کردیم.مقصد بعدی میدان امیر چخماق و موزه آب بود.موزه آب محل مناسبی برای شناخت آثار و ابنیه تاریخی مربوط به آب است.لوازم مختلفی همچون ابزار اندازه گیری حجم آب,وسایل تامین روشنایی در قنات,اسناد و مدارک خرید و فروش آب و … در آنجا موجود است.بعد از آن به بازدید میدان و موزه مارکار پرداختیم که میتوان در آنجا تاریخ و فرهنگ زرتشتیان را به خوبی لمس کرد.مارکار یکی از زرتشتیان هند بوده که در راه پیشرفت ایران گام های موثری برداشته از جمله ساخت پرورشگاه و همچنین محلی برای تحصیل(مکان فعلی موزه) برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت markarmuseum.com مراجعه کنید.بی صبرانه منتظر بودیم تا بلندترین بادگیر خشتی جهان به ارتفاع ۸/۳۳ را که در

باغ دولت آباد واقع شده ببینیم.دولت آباد یکی از باغ های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است که در اواخر دوره افشاریه ساخته شده.بعد از ظهر بهاری دل انگیزی را در کنار دوستان در فضای باغ با درختان انار و انگور و … و همچنین ساختمان ها و آبنماهای حیرت انگیز سپری کردیم.بعد از آن از فضای بیرونی مسجد جامع که نورپردازی ها جلوه خاصی به ان بخشیده بود و همچنین داخل بازاردیدن کردیم..لازم به ذکرِ که سرپرست محترم برنامه بچه ها رو بستنی مهمون کرد که خیلی چسبید J و برای صرف شام به رستوران سنتی خوان دوحد رفتیم.

جمعه ۱ اردیبهشت :

اولین جایی که برای امروز در نظر گرفته شده بود و ما برای دیدنش هیجان داشتیم گور دخمه زرتشتیان(برج خاموش/برج سکوت) بود.کارکرد این برج برای دفن جنازه بوده است.در گذشته ی دور جنازه ها را بالای برج میگذاشتند تا خوراک پرنده ها شود و بعد استخوان ها را در گودالی میریختند.این کار برای جلوگیری از الودگی خاک بوده است.

بعد از آن به همراه آقای ارغوانی ,راهنمای خوش برخورد ما در یزد ,برای دیدن آتشکده زرتشتیان به سمت خیابان آیت الله کاشانی رفتیم.در بدو ورود نگاره فروهر و سر ستون های سنگی نگاه مخاطب را جذب میکرد.آتشی همیشه فروزان که گفته می شود بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده, در داخل ساختمان و از پشت شیشه خودنمایی میکرد.داخل ساختمان دیوار ها با تصاویر زرتشت و جملاتی از کتاب اوستا به چشم میخورد.بدون فوت وقت به طرف

محله فهادان که در گذشته جزو محلات اعیان نشین بودهرفتیم.خانه لاری ها و بادگیر آن که مربوط به دوره قاجار است.در ها , پنجره ها ,ارسی ها , اتاقهای آیینه کاری و نقاشی شده مربوط به قرن ۱۳ بسیار زیبا بودند.بقعه ۱۲ امام هم در محله فهادان واقع شده اما امکان ورود به آن وجود نداشت و تنها از معماری خارجی آن دیدن کردیم.

در مجاورت آن زندان اسکندر/مدرسه ضیاییه که مربوط به سده ۷ و یکی از آثار ملی ثبت شده است وجود دارد.این بنا مربوط به دوره ایلخانیان است که گفته میشود در ابتدا زندان بوده و بعد از آن به مدرسه تغییر کاربری داده است.

بعد ازنهار و استراحتی مختصر برای دیدن داخل محوطه مسجد جامع از منزل خارج شدیم.

این مسجد یکی از شاهکارهای تاریخی ایران می باشد که هر گوشه و کنار آن مربوط به دوران مختلف است.به راستی هم کاشی کاری ها,مقرنس سر در اصلی , ایوان و محراب و گنبد همگی منحصر به فرد بودند.

در نهایت ساعت ۱۵ بعد ازخرید شیرینی و سوغات یزدی به سمت اصفهان حرکت کردیم.

در راه بازگشت برنامه ای برای بازدید از نارین قلعه در میبد داشتیم. .قلعه ای خشتی-گلی که مربوط به دوره ساسانیان است.

در بین راه برای رفع خستگی هندوانه و طالبی هایی رو که سرپرست خریده بود نوش جان کردیم و در نهایت ساعت ۲۲:۳۰ به اصفهان رسیدیم.

منطقهء برنامه :یزد
اطلاعات مسیر
مشخصات مسیر:
نوع شب مانی: خانه محلی
دسترسی به آب در شب مانی: دارد- در فاصله نزدیک نوع دسترسی به آب در شب مانی: آب لوله کشی