اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “صعود قله علم کوه” – ۲۷ الی ۳۰ تیرماه ۱۳۹۶

گزارش برنامه “صعود قله علم کوه” – ۲۷ الی ۳۰ تیرماه ۱۳۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : “صعود به قله علم کوه”
نوع برنامه : کوهنوردی

تنظیم کننده گزارش : احسان کبیری
عکاس : محسن مظاهری، مریم مظاهری
۴ –  صعود تابستانه :
تاریخ اجرای برنامه : ۲۷  لغایت ۳۰ تیر ماه ۹۶ مدت اجرای برنامه ( روز ) : سه و نیم روز
روز شمار برنامه :

روز اول سه شنبه ۲۷ تیرماه: حرکت از اصفهان با دو راننده راس ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شب. راننده اول در دلیجان از ما خداحافظی کرد و با راننده دوم ادامه دادیم.

روز دوم چهارشنبه ۲۸ تیرماه: بعد از گذر از کرج و جاده چالوس و مرزن آباد، به سمت کلاردشت و رودبارک حرکت کردیم تا در ساعت ۹ صبح  به مجتمع کوهستانی رودبارک رسیدیم. به ازای هر نفر مبلغ ۲۰۰۰ تومان ورودیه دریافت شد. در مجتمع امکان شب مانی، حمام و سرویس بهداشتی وجود داشت. کل مسیر تا اینجا آسفالت بود. از مینی بوس جدا شده و با کوله سنگین و چهار وعده غذا و تنقلات و یک لیتر آب سوار بر نیسان شده و جاده بسیار پر شیب و پر دست انداز را با نیسان سپری کردیم. بعد از یک ساعت و نیم نیسان سواری در ساعت ۱۴:۳۰  به تنگ گلو رسیدیم. در آنجا بعد از استراحت کوتاه سه ساعت پیمایش کردیم تا به کمپ حصارچال رسیدیم.

نکته: هر نیسان معمولا بیش از ۱۲ نفر سوار نمیکند. در روزهای تعطیل بسیار شلوغ بوده و ما حدود ۳ ساعت برای نیسان معطل شدیم. تضمینی برای برگشت با همان نیسان که رفته ایم، وجود نداشت.

نکته: امکان رفتن با مینی بوس تا تنگ گلو وجود ندارد چون اولا در مسیر جلوگیری میشود ثانیا جاده بسیار خراب است.

نکته: کمپ بسیار شلوغ بود. پیشنهاد میشود در روزهای تعطیل به این قله سفر نشود.

نکته: قبل از عزیمت به قله حتما وضعیت آب و هوا را هم در سایت ها چک کنید و هم با تلفن مجتمع کوهستانی رودبارک ۰۱۱۵۲۶۴۲۶۲۶ الی ۲۸ هماهنگ باشید.

روز سوم پنج شنبه ۲۹ تیرماه: صبح ساعت ۵:۴۰ دقیقه حرکت کردیم. پاکوب کاملا مشخص بود. یخچال ها خطر ناک و گاها یخ زده و پر شیب. ۱۴ نفر از اعضای تیم در ساعت ۱۱:۲۰ به ارتفاع ۴۸۱۶ متری رسیدیم. قله بسیار شلوغ و پر ازدحام بود. بنابراین از خیر ۳۶ متر باقیمانده گذشتیم و همان جا را قله اعلام کردیم. ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه به طرف پایین حرکت کردیم. از مسیر پر شیب و خطرناک در کنار گرده مرجیکش با احتیاط کامل پایین آمدیم. در ساعت ۱۵ به کمپ حصار چال رسیدیم و در ساعت ۱۶ بعد از جمع کردن چادر ها و بستن کوله سنگین به سمت تنگ گلو بازگشتیم. ساعت ۱۸ به تنگ گلو رسیدیم و سوار بر نیسان (با مشکلات فراوان) به سمت رودبارک حرکت کردیم. بعد از استراحتی کوتاه در رودبارک سوار مینیبوس شده و به اصفهان بازگشتیم.

نکته:آفتاب سوزان و بادهای سرد در مسیر وجود دارد.

نکته: در موقع برگشت یکی از کوهنوردان حاضر در منطقه روی یخچال سر خورده و متاسفانه به دلیل نیامدن کسی برای امداد وی با هلیکوپتر، فرد مصدوم در غروب جان باخت. روحش شاد

نکته: اخرین پلیس راه در محور چالوس نزدیک ولی آباد می باشد که دفترچه رانندگان را مهر باطل نمیزند و به شهر مرزن آباد ارجاع می دهد که در مرزن آباد هم کسی برای این کار انتخاب نشده است. لذا موقع برگشت از مرزن آباد و کلاردشت، رانندگان دچار مشکل و جریمه های سنگین ناخواسته می شوند.

روز چهارم جمعه ۳۰ تیرماه: قبل از ظهر به اصفهان رسیدیم.

نکته: کلیه ارتفاع ها و مختصات ها و مسیرهای پیموده شده در گوگل ارث و ویکی لاک بوده و همچنین در صورت تمایل برای فرد متقاضی ارسال می گردد.

نکته: انتقاد وارده به سرپرست این بود که کلنگ برای مسیرهای یخ زده به همراه نداشت.

نکته: به دلیل اجرای برنامه هم هوایی در قله کرکس یک هفته قبل از برنامه علم کوه، هیچ کس دچار ارتفاع زدگی نشد.

در ادامه تصاویری از منطقه برنامه ارسال میگردد.( با سپاس از عروسک با نمک یوگی که تا قله ما را همراهی کرد)

منطقهء برنامه : کلاردشت-علم کوه
سطح برنامه : نیمه سنگین سطح فنی برنامه : غیرفنی
فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) : کوله سنگین چادر باتوم کفش کوهنوردی یک لیتر آب تجهیزات ضد آفتاب لباس گرم تنقلات مقوی
ترابری
مدت زمان پیمایش شده: نوع مسیر: پاکوب مشخص دارد
تعداد چشمه های موجود در مسیر: کنار رودخانه و آب کافی
نوع شب مانی: چادر گنجایش محل شب مانی (فرد): ۵۰۰
دسترسی به آب در شب مانی: دارد- در فاصله نزدیک نوع دسترسی به آب در شب مانی: جوی آب