اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “شیمبار به بازفت شمالی” ۲۸ اسفند ۹۶ تا ۵ فروردین ۹۷

گزارش برنامه “شیمبار به بازفت شمالی” ۲۸ اسفند ۹۶ تا ۵ فروردین ۹۷

راهنما :احسان امین جواهری تلفن : ۰۹۱۳۱۱۸۱۵۶۲ ایمیل :
بهترین فصل پیمایش: فروردین و اردیبهشت و مهر و آبان
۲ – اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه :

محمد علیخاصی                                                         احسان امین جواهری

علی اوقانیان                                                              علی رجایی

محمد نوری زاده                                                         محسن بهزادی

محمد باقر ادیب                                                          مینا شوشتری

سارا جوادی                                                               شکوه جعفری

احسان کبیری                                                            سهیلا مردانی

حسن مرشدی                                                            سپیده فوقانی

فاطمه نبی پور                                                            شهرام صادقی

امیر حسین کرباسی                                                      الناز شفیعی

زهرا طالاری                                                               گوهر مصطفوی

افسانه هراتی                                                               مریم معین

اتنا اقبالی شاه آبادی                                                      علیرضا تائبی

نفیسه قدیمی                                                              داوود دهقان

صدف اصفا                                                                  سهراب خدایی

سروش ایزد بخش                                                         حمید رضا نیکبخت

اردشیر وهابی                                                               میثم سلطانی

نیره حسینی                                                                علی علوی

۳ – مسئولیت های گروهی :

تاریخ اجرای برنامه :۲۸/۱۲/۱۳۹۶-۰۵/۰۱/۱۳۹۷ مدت اجرای برنامه ( روز ) :۵/۶ روزه
روز شمار برنامه :

روز اول دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶:

طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط سرپرست و تیم اجرایی ساعت ۲۲ همگی شرکت کنند گان درمحل باغ گلهای اصفهان گرد هم آمدند و پس از رسیدن یک مینی بوس بنز و یک هیوندای ۳۴ نفر در دو وسیله جای گرفتند و دوستان عزیز همیشه درصحنه مشغول بستن کوله ها بر روی باربند شدند، ساعت ۲۳:۱۵ عازم سفر چند روزه خود به سمت روستای موری از توابع شهرستان اندیکا در شمال  استان خوزستان و در همجواری با استان چهار محال و بختیاری شدیم.

روز دوم سه شنبه ۲۹ اسفند ۹۶:

شبی نه چندان راحت را در مینی بوس تا صبح گذراندیم. بعد از ۱۲ کیلومتر جاده خاکی با توجه به موقعیتهای قید شده در ذیل ساعت ۹:۱۵ به روستای موری رسیدیم.روستاهای ریواک ، بر آفتاب و کژدر سایر روستاهایی هستند که در همین حوالی قرار دارند و روستاهای محرومی می باشند. بعد از برداشتن کوله های سبک به سمت آبشار موری(توف کما) درمسیر پاکوب حرکت کردیم کمی دست به سنگ هم داشتیم اما با رعایت احتیاط و حمایت بدنی عبورکردیم تا به نقطه ای در پایین آبشار رسیدیم و ادامه مسیر غیر ممکن بود.گفتنی است آبشار توف کما آبشاری چند طبقه و مرتفع است که میتوان از سمت چپ و بعد از چند ساعت پیمایش به بالای آبشارها نیز رسید.

مختصات آخرین نقطه پیمایش شده تیم در این مسیر : ۳۹ S 391925.89 m E 3580896.16 m N

ساعت ۱۰:۳۰ بعد از توقفی ۴۵ دقیقه ای برای صبحانه و عکسهای یادگاری،  مسیررا برگشتیم و ساعت ۱۲:۳۰ به ماشینها رسیدیم سوار شده و ساعت ۱۳ حرکت کردیم به سمت تالاب شیمبار، ۱ ساعتی جاده خاکی را پیمودیم و ساعت ۱۵ هم رسیدیم به منطقه گردشگری تالاب شیمبار، ولی متاسفانه چه تالابی!!! اثری از زیبایی درآند دیده نمیشد. توقفی جهت ناهار بر روی سکوهایی که ساخته شده بود داشتیم.خروجی و مازاد آب تالاب شیمبار وارد دره ای میشود که در پایین دست آبشاری بسیار زیبا به نام نگین ایجاد میکند و این زیبایی تنها در فصول پر آبی حادث میشود.در نتیجه آبشار نگین که جزو برنامه بود حذف شد و تنها تعداد معدودی از نفرات همراه با سرپرست برنامه از این آبشار دیدن کردند.

ساعت ۱۶:۴۰ ازشیمبار به سمت چشمه سوسن سرخاب حرکت کردیم.به این منظور لازم است از شیمبار ۲۰ کیلومتر به سمت چهارمحال بختیاری بازگردید و سپس وارد جاده آسفالته سمت راست شوید.جاده فرعی مذکور تمام آسفالته است اما ارتفاع قابل توجهی کم میکند تا پس از ۱۰ کیلومتر به چشمه سوسن سرخاب برسید.اینجا چندین روستا وجود دارند که مهمترین آنها ده دارقه ، سرباز و چات باریک می باشند.چشمه های سوسن سرخاب نیز که بسیار پر آب می باشد شامل دو چشمه بزرگ اصلی میباشند.

مختصات منطقه مذکور : ۳۹ S 383909.00 m E 3577736.00 m N

ما درحدود ساعت ۱۷:۳۰ به این نقطه رسیدیم بعد از بررسی جای کمپ لوازم شب مانی را تاتپه بالای قبرستان بردیم وهمانجا مستقر شدیم.زمینهای محل کمپ متعلق با خانواده بسیار مهربان و خوبی بود به نام علیجانی که دوشب مهمان نوازی خوبی از ما داشتند .محل کمپ مشرف بر روستا و چشمه های سوسن سرخاب بود و موقعیت خوبی داشت ضمن اینکه اگر کسی تمایل به اقامت در سوئیت نیز داشته باشد نیز میتواند با تماس با ایشان از امکاناتی که در روستا هست استفاده کند.

شماره تلفن آقای علیجانی در محوطه گردشگری سوسن سرخاب :  ۰۹۱۶۷۹۱۷۵۴۵

لازم به ذکر است محوطه گردشگری ایشان درنزدیکی چشمه و دارای سرویس بهداشتی نیز بود اما ترجیح داده شد که به دور از هیاهوی مسافران و درکمپ طبیعی چادرهای خود را برپا کنیم. بعداز برپاکردن چادرها و آماده کردن سفره هفت سینی که خانم قدیمی تدارک دیده بودند همگی دورهم در ساعت ۱۹:۴۵ تحویل سال را جشن گرفتیم و بعد از اون هم یه دور همی درچادر یکی از دوستان داشتیم و شب آرامی را پشت سر گذاشتیم، هوا هم خوب بود و با کیسه خوابهای معمولی هم حتی اکثریت خواب نسبتا خوبی داشتند.

روز سوم چهارشنبه ۱ فروردین ۹۷:

صبح زود تیمی متشکل از حدود ۱۸ نفر برای پیمایش دره رودخانه موری عازم شدند.گفتنی است رودخانه مذکور از آبشار موری که روز پیش پیمایش شد سرچشمه میگیرد و پس از افزوده شدن آب تعدادی از رودخانه های فصلی به آن وارد این دره میشود.در محل سوسن سرخاب با افزوده شدن چشمه های پر آب سوسن سرخاب حجم آب این رودخانه زیاد میشود و دره ای وسیع تر به سمت سد کارون میرود تا آنجا آرام گیرد.ابتدای مسیر پیمایش مقداری در جاده خاکی حرکت کردیم و سپس وارد بستر رودخانه شدیم و بر خلاف جهت آب جلو رفتیم.مدام از آب عبور کردیم تا کم کم دره تنگ شد و دیواره های کنار رودخانه اجازه نمیداد که در خشکی به حرکت ادامه دهیم و وارد رودخانه شدیم.مسیر بسیار زیبا بود و از هیجان و جذابیت کافی برخوردار بود.تعدادی روستا در تپه های مشرف بر رودخانه قرار دارند که شامل ده سوخته ، بردبران ، کلا بوستان و آب گرمک هستند.در یکی دو نقطه عشایر و روستا نشینانی که برای امور روزمره تا رودخانه آمده بودند را در حین پیمایش مسیر دیدیم.مرتب دره تنگ و باز میشود و در برخی نقاط سرعت حرکت تیم بسیار کم است زیرا لازم است از تخته سنگهای درون رودخانه و آبراهه ها عبور کنیم.سرانجام به جایی میرسیم که نیاز به بستن طناب و حمایت وجود دارد تا از خطرات موجود در تنگاب ها پرهیز کنیم و در اینجا تنها ۴ نفر ادامه مسیر میدهند و مابقی نفرات برای ناهار توقف میکنند.نهایتا تیم ۴ نفره با کمی ادامه مسیر و شنا در برخی نقاط به محلی میرسد که دره کمی باز میشود و حتی به پاکوب عشایری که از سمت آبشار موری میاید میرسد و عملا موفق میشوند تنگه مذکور را گشایش مسیر نمایند و به همین دلیل بازمیگردند.

مختصات حدودی محل تلاقی آخرین نقطه پیمایش در دره موره و ایل راه عشایری : ۳۹ S 388705.00 m E 3577007.00 m N

نهایتا پس از مقداری آب بازی و حمام رودخانه ای در دره بازمیگردیم و حواحی عصر با محل کمپ میرسیم.گفتنی است تیمی که در کمپ حضور داشت نیز از طبیعت عالی منطقه لذت کافی برده بود و همانجا به استراحت درزیر سایه درختان  و طبخ ناهار و گشت زنی در طبیعت اطراف پرداخته بود و از حوضچه های پرورش ماهی نیز دیدن کردند.

شب هنگام همگی دورهم جمع شدیم و از لحظات باهم بودن استفاده کردیم و ساعتی را نیز در کنار خانواده ای از اهالی منطقه بودیم و در همان هوای دلپذیر شب را به صبح رساندیم.

روز چهارم پنج شنبه ۲ فروردین ۹۷ :

صبح زود همه بیدار شدند چادرها را جمع کردیم و وسایل خودرا بردیم تا پای مینی بوس و همراه با بررسی محل که مبادا زباله ای برجای مانده باشد و بدون بار زدن روی باربند ساعت ۸ چشمه سوسن سرخاب را ترک کردیم و رفتیم به سمت آبگیر چاه سبزان در شمالی ترین نقطه بازفت بالا

مختصات نقطه مذکور : ۳۹ S 380653.00 m E 3598113.00 m N

ساعت ۱۱:۳۰ بعد ازخوردن صبحانه و انداختن کوله های سنگین راهی  پیمایش ۵/۱ ساعته ای شدیم که  از محل جاده دور شده و به کمپ برسیم.ابتدا بواسطه پلی از رودخانه کاچ عبور کردیم و پس از عبور از دشت کوچکی شامل یک قبرستان بختیاری که شیرهای سنگی آن چشم نواز بود ، مقداری در امتداد رودخانه بازفت به سمت شمال رفتیم.اینجا نقطه ای است که هنوز مهمترین شاخه های فرعی بازفت مانند آب ترکی ، آب شرمک ، آب شنگی ، آب نازی ، آب مورز ، آب تشنوی و …  آبهای خود را به آن هدیه نکرده اند و حجم آب کمتر است و باوجود کم آبی فاجعه بار امسال باز هم رودخانه ای غیر قابل عبور به نظر میرسد.به نقطه ای میرسیم که رودخانه دره جیرون به بازفت میریزد.مقدار کمی در دره جیرون جلو میرویم و پس از عبور از آب در آنسوی رودخانه کمپ میزنیم.گفتنی است این منطقه چشمه سارهای فراوانی دارد و محل فوق العاده ای است.پلی نیز دویست متر جلوتر روی رودخانه بود اما بیشتر نفرات ترجیح دادند از رودخانه عبور کنند.چادرها را برپا کردیم.

مختصات محل کمپ : ۳۹ S 378909.60 m E 3600825.64 m N

پس از صرف ناهار ، با تیمی حدودا ۱۶ نفره پیمایش نه چندان طولانی را در امتداد دره زیبای جیرون بر خلاف جهت آب انجام دادیم.مابقی نفرات در کمپ ماندند.منطقه پر از چراگاه و محلهای عشایری است که هنوز وارد منطقه نشده اند.ابهای متعددی همینطور که جلو میرویم به جیرونی میریزند اما حجم آب به قدری نیست که گاه به گاه نتوان از رودخانه عبور کرد.چشمه های کوچک و بزرگ منطقه دیدنی هستند و در راه یکی از مردم محلی را میبینیم که با دسته ای از علفهای کوتاه و پیشکش آن به تیم، مهمان نوازی میکند و هشدار میدهد که مراقب خرسهای منطقه باشیم.چندان بی راه نمیگفت و در ادامه جاپاهای تازه را خود دیدیم.پیمایشی که از ساعت ۱۴:۳۰ شروع شده بود حدودا پیش از غروب تمام شد و البته برای برگشت از جاده عشایری استفاده کردیم تا زودتر به کمپ برسیم.مجموعا حدود ۸ کیلومتر برای این پیمایش رفت و برگشت صرف شد.

مختصات آخرین نقطه پیمایش در دره جیرون : ۳۹ S 376702.92 m E 3602453.18 m N
پس از پیمایش و شب هنگام دورهمی های دوستانه و به یاد ماندنی را تجربه کردیم و البته شب سردی را نیز پشت سر گذاشتیم.

روز پنجم جمعه ۳ فروردین ۹۷:

صبح زود تیم کوچکی متشکل از ۸ نفر برای شناسایی و پیمایش امتداد رودخانه بازفت در سمت شرقی کوه لوخشک به سمت دره برده گپ عازم شدیم.هر چه از پیمایش میگذشت مسیر صعب العبور تر و زیبا تر میشد.در منطقه مناسبی کنار رودخانه برای صبحانه توقف داشتیم که در این قسمت دو نفر تصمیم به بازگشت گرفتند و مابقی به مسیر ادامه دادند.از چشمه زیبایی با حوضچه های کوچک سنگی عبور کردیم و پس از چند دست به سنگ مختصر تصمیم گرفتیم از رودخانه جدا شویم و دامنه های کوه لوخشک را صعود  نماییم .

آخرین نقطه ای که پیمایش در امتداد رودخانه را رها کردیم : ۳۹ S 379320.48 m E 3602293.66 m N

از حدود ۱۸۵۰ تا ۲۳۰۰ صعود نمودیم و پس از عبور از خط الراس لو خشک از سمت دیگر به سمت کمپ فرود آمدیم.در مسیر یک چاله بزرگ که توسط خرس کنده شده بود و جا پاهای آن نیز تازه بود دیدیم و پس از گذر از چشمه پر آبی حدود ظهر به کمپ رسیدیم.

ظهر بعد از بازگشت تیم پیمایش ساعت ۱۳ کمپ را ترک کردیم و ساعت ۱۴:۳۰ سوار برماشین در جاده اصلی شدیم و بدون بستن کوله ها بر روی باربند به سمت روستای مازه سوخته رفتیم.به این منظور از پل بازفت عبور کرده و از کنار شهرک کوشکار و سپس روستای آب بوئینه عبور کردیم.از پلی بر روی رودخانه آب شرمک نیز گذشتیم و جاده خاکی که از پل بازفت شروع شده بود را حدود ۱۲ کیلومتر پیمودیم و حدود ۱۷:۳۰ از شهرک مازه سوخته نیز عبور کرده و رسیدیم قبرستان مازه سوخته.در آنجا با برداشتن کوله های سنگین و لوازم کمپ برای دوشب ، ماشین ها راترک کردیم وبعد از پیمایش یک شیب به سمت پایین با تعویض کفش و پوشیدن صندل از چند بخش رودخانه آب شرمک آب عبور کردیم و به آنطرف رودخانه  رسیدیم که تقریبا ۱ ساعت به طول انجامید.سپس از رودخانه کندی هم عبور کرده و در مزارع ابتدایی این رودخانه و کمی بالاتر چادرهای خود را زدیم و به کارهای متفرقه پرداختیم وبا دورهمی های دوستانه عصر را به شب رساندیم و همگی به خواب آرام در هوایی نسبتا خنک اما مناسب تر از شب قبل رفتیم.

روز ششم شنبه ۴ فروردین ۹۷:

این بار هدف پیمایش دره رودخانه کندی به سمت بالادست بود و با تیمی کوچک عازم شدیم.در امتداد رودخانه و در خلاف جهت آب جلو رفتیم.از چشمه ای گوگردی گذشتیم.از یک چادر عشایری هم عبور کردیم تا کم کم دره تنگ تر و زیباتر شد.مسیر بسیار جذاب بود و پاکوب نسبتا مناسبی نیز وجود داشت.در سمت مقابل رودخانه یک آبشار چند طبقه زیبا دیدیم.بعد از چند کیلومتر پیمایش به منطقه ای با درختان بزرگ و چشمه های فراوان رسیدیم و سپس بازگشتیم.در مسیر بازگشت به آنسوی رودخانه رفتیم تا آبشارها را هم ببینیم که البته موفق به دیدن همه انها نشدیم و نهایتا پس از ۱۳ کیلومتر پیمایش به کمپ بازگشتیم.

مختصات آخرین نقطه پیمایش در دره رودخانه کندی : ۳۹ S 388858.33 m E 3596627.49 m N

در محل کمپ عده ای رفتند واز پرورش ماهی ، برای ناهارشان ماهی تهیه کردند. و تمام بعد از ظهر و شب را در کنار یکدیگر بودیم.

روز هفتم یکشنبه ۵ فروردین ۹۷:

صبح بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن کمپ واطمینان از اینکه هیچ نوع زباله ای نباشد محل رادرساعت ۸:۳۰ ترک کردیم ومجددا با عبوراز رودخانه به سمت قبرستان ومحل سوار شدن بر مینی بوسها حرکت کردیم ۹:۳۰ رسیدیم وبعد از رسیدن مینی بوس ها و بستن بارها بر روی باربند ۱۰:۳۰ حرکت کردیم ، درمسیر هدایایی که برخی از دوستان تهیه کرده بودن را بین اهالی روستا ومخصوصا بچه ها توزیع کردیم و به مسیر خود ادامه دادیم ساعت ۱۳:۳۰ رسیدیم روستای چمن گلی ، همانجا با صلاحدید سرپرست در رستورانهای آنجا ناهار خوردیم و و ۱۴:۴۵ مجددا حرکت کردیم و ساعت ۲۰:۳۰ به اصفهان رسیدیم و دوستان عزیز کوله هارا بازکردندو ازهم خداحافظی کردیم.

منطقهء برنامه : بازفت بالا و شیمبار

نوع شب مانی: چادر گنجایش محل شب مانی (فرد): زیاد
دسترسی به آب در شب مانی: دارد- در فاصله نزدیک نوع دسترسی به آب در شب مانی: چشمه
وضعیت آب و هوا: آفتابی وضعیت دمای هوا: معتدل
خطرات (بهمن ،مسیر ریزشی و..) : ندارد اما در فصول پر آب خطراتی وجود دارد که این بهار اینگونه نبود
پشتیبانی تلفن همراه : در بسیاری نقاط ندارد
محل های مناسب برای شب مانی: دارد
ایمنی منطقه:  ضعیف
اولین مرکز درمانی منطقه: چمن گلی
نکته ویژه در مورد نگارش گزارش برنامه:  برای اطلاعات بیشتر و کامل تر می توانید با روابط عمومی باشگاه یا راهنمای برنامه تماس بگیرید