اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش برنامه “اوج بغاز به سد بیدکان” – ۱۸ فروردین ۹۶

گزارش برنامه “اوج بغاز به سد بیدکان” – ۱۸ فروردین ۹۶

۱ مشخصات کلی :
عنوان برنامه : اوچ بغاز به سد بیدکان
نوع برنامه : کوهپیمایی
منطقه مربوطه : مرغملک
ارتفاع منطقه : در آغاز حدود ۲۵۵۰ متر. بیشترین ارتفاع ۲۹۲۰ متر. در انتها ۲۵۳۰ متر.
مختصات منطقه : ۳۹ s 445725 3587326
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .
موقعیت گیتایی (جغرافیایی):  ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد
پوشش گیاهی:  منطقه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به گون، لاله واژگون، سیر، موسیر و… اشاره کرد.
بهترین فصل پیمایش: بهار
۲ – اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه :
لیست اعضاء  رسمی شرکت کننده در برنامه : لیست مهمانان  شرکت کننده در برنامه :
۱-      علی اوقانیان (سرپرست)

۲-      محمد نوری زاده

۴   شرح پیمایش :
تاریخ اجرای برنامه : ۱۸/۱/۱۳۹۶ مدت اجرای برنامه (روز): یک روز
روز شمار برنامه :

طبق برنامه، ۶ صبح روز جمعه ۱۸ فروردین ۹۶ همنوردان همگی در ورودی بلوار دانشگاه جمع شده و در انتظار رسیدن راننده محترم تا روشن شدن هوا صبر کردیم و بالاخره آقای حیدری ساعت۷ از راه رسیدند، سریع سوار شده و حرکت کردیم. تازه از زرین شهر گذر کرده بودیم که صدای بلند ترکیده شدن لاستیک مینی بوس چرت بعضی از همنوردان را پاره کرد و به اجبار ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۱۵ برای پنچرگیری و صرف صبحانه زیر نور آفتاب صبحگاهی و در کنار اتوبان توقف داشتیم. پس از اتمام پنچرگیری به راه خود ادامه داده و با گذشتن از شهرکرد، سورشجان، وانان، هارونی و مرغملک، نرسیده به سودجان از جاده‌ی اصلی خارج شده و به سمت چپ رفتیم و وارد یک جاده‌ی آسفالت شدیم و بعد از گذشت چندین پیچ و طی ۳ کیلومتر روستا در مقابل چشمانمان نمایان گردید. اوج بغازدر ناحیه‌ی رشته کوه چوبین قرار گرفته است. رشته کوه چوبین در حقیقت مرز شهرکرد با فارسان میباشد. در مسیر مناظر زیبایی از کوهها با قله‌های برفی و دامنه‌های پوشیده شده از سبزه نو بهاری و گلهای رنگی میدیم که اشتیاقمان را برای پیاده شدن و پیمایش در این طبیعت زیبا چند برابر می‌کرد. با عبور از جاده خاکی کوهستانی آبشار اوج بغاز را که یک آبشار فصلی است در سمت راست دیدیم و ساعت ۱۰:۴۵ از ماشین پیاده شده و پس از گرم کردن و معارفه ساعت ۱۱ تیم ۱۶ نفره ما به سمت آبشار حرکت کرد. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری ساعت ۱۱:۳۰ پیمایش خود را از پای آبشار آغاز کردیم.

با آب شدن برف کو‌هها چشمه‌های متعدد و جویبارهای کوچکی در سرتاسر مسیر دیده می‌شد که باعث رویش گلهای حسرت فراوان در طول مسیر شده بودند. وجود جویبارهای کوچک علاوه بر ایجاد مناظر زیبا سبب گلی بودن مسیر و دشوار شدن عبور از آنها شده بود. ابری بودن هوا، بارش اندک باران و نسیم لطیف بهاری خستگی را از تن همنوردان به دور می‌کرد و لذت پیکایش را دو چندان. حوالی ساعت ۲:۳۰ در مکانی مناسب، توقفی ۴۵ دقیقه‌ای برای صرف ناهار داشتیم و سپس ادامه مسیر را که بیشتر سراشیبی بود طی کردیم. در راه به دو آبشار زیبای دیگر نیز رسیدیم و در مناطقی مجبور به عبور از رودخانه بودیم. با عبور از کوهستان زیبا بالاخره سد بیدکان از دور قابل رویت شد، از کنار آب پشت سد حدود ۴۵ دقیقه در مسیر جاده‌ای خاکی به پیمایش خود ادامه دادیم تا نهایتا ساعت ۷:۳۰ به سد رسیده و پس از سرد کردن سوار ماشین شدیم و حدود ساعت۸ همگی با خاطرات خوش این برنامه به یادماندنی به سمت اصفهان بازگشتیم.

در این برنامه مجموعا ۱۷٫۵ کیلومتر پیمایش با حدود ۴۰۰ متر افزایش و کاهش ارتفاع داشتیم.

سطح برنامه : کوه پیمایی متوسط ( ۱۷٫۵ کیلومتر پیمایش و ۴۰۰ متر افزایش ارتفاع) سطح فنی برنامه : غیرفنی
فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) : صبحانه، ناهار، کفش مناسب کوه پیمایی، لباس مناسب فصل، بادگیر، طناب انفرادی، جعبه کمکهای اولیه، جی پی اس.
ترابری
مشخصات مسیر رفت مسیر برگشت
شهر اصلی: اصفهان- فولادشهر- زرین شهر- شهرکرد- سورشجان- وانان- هارونی- مرغملک هارونی-  وانان- سورشجان- شهرکرد- زرین شهر- فولادشهر- اصفهان
وسیله نقلیه از شهر مبدا تا نزدیکترین شهر اصلی: مینی بوس مینی بوس
جاده دسترسی به روستا: آسفالت آسفالت
وسیله نقلیه تا روستا/محله: مینی بوس مینی بوس
مسافت از شهر مبدا تا مقصد (بر حسب کیلومتر) : حدود۱۵۰ کیلومتر حدود۱۵۰ کیلومتر
مدت زمان رسیدن به مقصد: ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه (شامل ۴۵ دقیقه وقت صبحانه) حدود ۳ ساعت