اخبار و اعلامیه ها
خانه / گزارش برنامه های اجرا شده / گزارش “بازدید از منطقه حفاظت شده موته” – ۲۱ مهرماه ۱۳۹۶

گزارش “بازدید از منطقه حفاظت شده موته” – ۲۱ مهرماه ۱۳۹۶

۱-  مشخصات کلی :
عنوان برنامه : : بازدید از منطقه محافظت شده موته
نوع برنامه : زیست محیطی
منطقه مربوطه : موته
ارتفاع منطقه : ۱۹۰۰ متر
مختصات منطقه : پناهگاه حیات وحش «موته» در استان اصفهان بین N3355 الی N3320 عرض شمالی و E5045 الی E5010 طول شرقی واقع شده است. مساحت پناهگاه در حدود ۲۰۰۸۷۹ هکتار است.
راهنما : آقای مرتضی جمشیدیان
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): موته با فاصله ۲۷۰ کیلومتر در جنوب غربی استان تهران و در کنار جاده اصفهان به تهران و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان دلیجان و در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهر میمه

رئوس آن از شمال شرق به شهرستان میمه  و جنوب غرب به شهرستان گلپایگان منتهی میشود . راه ارتباطی آن از طریق ۷ کیلومتر جاده آسفالته به جاده اصفهان – گلپایگان منتهی میشود.

پوشش گیاهی:  اسپند ، بادام کوهی، درمنه دشتی ،زرشک وحشی ، نسترن وحشی ،تنگز ، گل ماهور
گوناگونی جانوری: کبک ، تیهو ، آهو ،کل و بز ، قوچ و میش ،گرگ ، گربه وحشی ، خرگوش

تاریخ اجرای برنامه : ۲۱ مهرماه ۹۶ مدت اجرای برنامه ( روز ) : یک روزه
روز شمار برنامه :

ساعت ۵:۳۰ صبح از سمت جاده اصقهان- تهران به سمت موته حرکت کردیم

حوالی ساعت ۷:۳۰ با راهنمایی محیط بان محترم منطقه وارد منطقه محافظت شده گشتیم و تعداد زیادی قوچ ومیش روهر طرف که سر می چرخوندیم می دیدیم و با جناب جمشیدیان در مورد گوناگونی حیوانات منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش و آهو و گرگ و گربه های وحشی هست ،در مورد تعداد محیط بانان منطقه و مشکلاتی که سر راه محیط بانان قرار داره ،در مورد مشکل ناشی از عبور جاده اصفهان گلپایگان که باعث دو تکه شدن منطقه حفاظتی موته شده و راهکارهایی که سازمان محیط زیست برای کمک به مردم منطقه موته با بهره گیری از پتانسیل های این منطقه  دارند گفتگو کردیم .

پس از معارفه و صرف صبحانه پیمایشی کوتاه رو آغاز کردیم برای دیدن قلعه ای قدیمی در آن منطقه و دنبال کردن و دیدن نزدیکتر و با چشم مسلح حیوانات منطقه

سپس گروه ارسباران رو دیدیم و با دکتر فرح نسب آشنا شدیم

در ابتدا تذکر بجایی به مادادند که همیشه در طبیعت وحش با پوششی شبیه به همون محیط حاضر بشیم مثلا با لباس هایی خاکی رنگ و یا متمایل به سبز برای اینکه باعث ترس و جلب توجه حیوانات نشیم

به همراه اونها به سمت گله ای از قوچ های ایرانی رفتیم و توضیح دادند که ویژگی اونها داشتن شاخ هایی به شکل پرانتز است

سپس مجدد به سمت جاده اصلی حرکت کردیم و درکناره جاده با پوشش گیاهی آن منطقه آشنا شدیم

اسپند : گیاه شاخص این منطقه است ، بادام کوهی : با میوه های ریز ، درمنه دشتی : که محلی ها آن را ترخ می نامند و خوش خوراک حیوانات دشت است وتمیز کننده هوا ،زرشک وحشی : برگ های زرد و نارنجی و میوه ای دارای هسته های درشت ، نسترن وحشی : گلهای سفید با پنج برگ

پس از آشنایی با پوشش گیاهی  توسط دکتر فرح نسب در منطقه رباط ترک برای دیدن آهو به سمت دشت شورآب باریک حرکت کردیم

چند آهوی ایرانی زیبا با شاخ های S شکل را در میان درختان مشاهده کردیم

در کمال تعجب عقاب زیبای نوک طلایی را کمی آنطرف تر بر روی زمین دیدیم که متوجه شدیم آسیب دیده و فعلا درحال مداوا توسط محیط بانان است

بعد از صرف ناهار در جمعی دوستانه و کمی استراحت داخل ساختمان محیط بانی در کنار دوستان گروه ارسباران پای صحبت دکتر فرح نسب نشستیم و با تقسیم بندی پوشش گیاهی ایران آشنا شدیم ومتوجه شدیم منطقه موته اصفهان استپی (یک دشت باز با بوته هایی نزدیک بهم ) در ناحیه رویشی ایرانی تورانی است .

در مورد شاخ های گونه های موجود در موته صحبت کردند و چند نمونه شاخ قوچ و کَل و آهو دیدیم و کلا با تفاوت ظاهری کَل و بز ، قوچ و میش و انواع آهوی آن منطقه آشنا شدیم

پس از عکسی دسته جمعی پیمایشی کوچک را شروع کردیم تا آبشخور آهوها

و درطول مسیر با گیاهانی همچون خارشتر (که برگهای تازه اش خوراک آهوها و پس از سخت شدن و تبدبل به خار شدن تبدیل به خوراک شترها می شوند) شکر تیغال ، بادغَلتان ( که ریشه سستی دارد و زیستگاه جوندگان است و گیاه مادر سبب رشد گیاه جوان تر می شود) گز دشتی ، مَرغ پنَجه ای که مرغزار را پوشش می دهد، ناروَن (با لوپه هایی غیر متقارن) آشنا شدیم

منطقه ای که محیط بانان در زمانهای خاص برای حبوانات شبدر و یونجه میکارند و دور آن حصار میکشند برای حفاظت از خورده شدن توسط آهوهای شکمو را دیدیم ، متوجه شدیم دشت زیستگاه آهوست و تپه ماهورها زیستگاه قوچ و میش وارتفاعات کوه محل زندگی کَل و بز وکمتر هریک از آنها وارد قلمرو دیگری میشود به مرز بین این زیستگاهها اکوتون گفته می شود

با پدیده همسفرگی بیشتر آشنا شدیم که چگونه گیاه- حیوان و حیوان –  حشرات به بقای یکدیگر کمک میکنند

با تفاوت ظاهری سرگین گرگ و آهوی نر و ماده و خرگوش آشنا شدیم

ردپای آهو ها رو دیدیم که نشانه ای از حضور هر حیوانی در صورت قابل مشاهده نبودن خود حیوان است

با روش پلات که روشی برای ارزیابی پوشش گیاهی شاخص منطقه است آشنا شدیم  و درانتها  غروبی زیبا را در کنار آبشخور آهوها شاهد بودیم

حدود ساعت ۶ با دوستان ارسباران و محیط بانان عزیز خداحافظی کردیم و عازم اصفهان شدیم و ساعت ۸ اصفهان بودیم